理事長挨拶

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当財団は、世界の音楽産業、音楽文化に関する調査及び研究、普及及び啓発、研修等の実施、フェスティバル等の開催及び内外関係機関等との交流及び協力等を行うことにより、国際レベルでの日本の音楽産業及び音楽文化の発展に寄与する事を目的として、1993年に財団法人音楽産業・文化振興財団として設立されました。

その後、一般財団法人への移行(2012年)を経て、財団設立25周年(2019年)を機に団体名称を一般財団法人 日本音楽産業・文化振興財団、英語表記をJAPAN MUSIC CULTURE EXPORT(JMCE)に変更し、お蔭をもちまして令和5年3月31日に設立30周年を迎えることができました。
これもひとえに皆様方の厚いご支援と温かい激励の賜物と、心より感謝申し上げます。

この30年間を振り返りますと、日本はもちろんの事、世界の音楽産業も大きく変化いたしました。特にサブスクリプションサービスの全世界での普及は大きなゲームチェンジャーとなり、SNSやショート動画に代表されるUGCも含めたストリーミング配信はマネタイズやプロモーション手法に新たな風を吹き込みました。

「市場のグローバル化」と言われて久しいですが、この概念は今後更に重要になってまいります。
その中で、JMCEに求められる海外の業界関係者とのビジネスマッチングやネットワーキングの機会創出、プロモーションのサポート、ノウハウの提供など、様々な要望は今後も増えていくことと予想さます。

幸いなことに当財団は、レコード会社、出版社・著作権者、実演家、コンサートビジネス他、オール音楽業界が参加する団体です。そのオール音楽業界が力を合わせ、日本音楽の海外展開のハブとなるべく、当財団では「東京国際ミュージック・マーケット(TIMM)」をはじめ、引き続き様々な施策を実施し、日本音楽の海外展開を支援してまいる所存です。

つきましては、今後とも何卒倍旧のご高配を賜りますようよろしくお願い申し上げます。
 

一般財団法人 日本音楽産業・文化振興財団
理事長 後藤 豊

 



The Foundation was established in 1993 as a non-profit organization with the mission of promoting the music industry and culture in Japan and globally. Its activities include conducting surveys and research on music industry and culture, disseminating the findings, providing training, organizing festivals, and collaborating with domestic and foreign organizations.

In 2012, The Foundation was transitioned into a general incorporated foundation to further expand its activities. In 2019, on the occasion of its 25th anniversary, the organization underwent a rebranding process and changed its English name JAPAN MUSIC CULTURE EXPORT to embark on a new chapter.
Thanks to this change, we were able to celebrate our 30th anniversary on March 31, 2023. I would like to express my heartfelt gratitude to everyone for their strong support and warm encouragement.

Looking back over the past 30 years, not only Japan but also the world music industry has changed greatly. In particular, the worldwide spread of music subscription streaming services has become a big game changer, and global streaming distribution including UGC platformers represented by SNS and short videos has brought new winds to monetization and promotion methods.

It has been a long time since the term "globalization of the market" was coined, but this concept will only grow in importance in the future. In this context, we anticipate that various requests for JMCE's services will continue to increase, such as creating opportunities for business matching and networking with overseas industry players, supporting promotions, and providing know-how.

Fortunately, our foundation is an organization that includes record companies, publishers/copyright holders, performers, the concert business, and the entire music industry. To unite the entire music industry and establish it as a hub for the overseas expansion of Japanese music, the Foundation will continue to implement various measures, including the Tokyo International Music Market (TIMM), to support the overseas expansion of Japanese music. I am committed to these efforts.

Thank you for your ongoing support.

JAPAN MUSIC CULTURE EXPORT
President Yutaka Goto